صنایع برودتی زارعی ، خوش آمدید

صنایع برودتی زارعی، خوش آمدید

خرید سردخانه ماهی و میگو در شیراز

خرید سردخانه ماهی و میگو در شیراز

خرید سردخانه ماهی و میگو در شیراز

ماهی و میگو و فرآورده های آبزی محصولاتی هستند که بایستی با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار گیرد. بین صید ماهی و توزیع در بازار مدت زمان کوتاهی وجود دارد که می‌بایست کارخانه شیلات ماهی و میگوهای خود را انبار کنند.

از این رو وجود سیستمی خنک و سرد جهت نگهداری آبزیان نیاز می‌باشد تا بتواند محصولات خود را تازه و سرد نگهداری کند. بنابراین وجود سردخانه برای جلوگیری از فاسدن شدن آبزیان الزامی است. در ادامه مطلب قصد داریم اطلاعاتی در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

سردخانه ماهی و میگو در شیراز
سردخانه ماهی و میگو

سردخانه ماهی و میگو چیست؟

آبزیان به دلیل بافت و ساختار مرطوبی که دارند اگر در مکان خشک و گرمی قرار بگیرند به سرعت تخریب می‌شوند. بنابراین صاحبان کسب و کار تمهیداتی در نظر گرفته‌اند تا بتوانند محصولات آبزی را به سهولت نگهداری و به بازار عرضه کنند. ماهی و میگو جز دسته ای از آبزیان است که برای نگهداری به شدت نیاز  به هوای سرد و خنک دارند. این گونه می‌توان از فاسد شدن این دو ماده غذایی جلوگیری کرد. آنچه موجب تخریب و فساد محصولات آبزی می‌شود، خشک شدن و از بین رفتن رطوبت موجود در بافت سلولی آنها می‌گردد. اگر مانع از چنین رخدادی شوید کمک به بهبود فروش محصول کرده‌اید و از کاهش قیمت جلوگیری می‌شود. در سردخانه می‌توان محصولات پروتئینی ماهی و میگو را تا 6 ماه بدون افت کیفیت نگهداری کرد.

سردخانه ماهی شمال و جنوب

بیشتر فرآورده‌های دریایی در ایران اعم از ماهی، میگو و صدف از دریای خزر و خیلج فارس تامین می‌شود. آب‌های داخلی و دریای عمان نقش بسزایی در تامین محصولات آبزی ایفا می‌کنند. ولی با این وجود ماهی‌های خطه شمال و جنوب مورد توجه عموم مردم می‌باشد و معروفیت خاصی در کل کشور دارد. برای تازه نگه داشتن این محصولات جهت عرضه به بازار وجود مکانی سرد و خنک نیاز می‌شود. این مکان سرد کاملا مناسب جهت نگهداری از انواع ماهی‌ها، مانند کپور، کفال، آزاد، سوف، تاس… می‌باشد.

سردخانه ماهی و میگو جهت نگهداری ماهی‌های جنوب مانند سرخو، شوریده، هامور،حلوا بسیار مناسب می‌باشد.

سردخانه ماهی در شیراز

ماهی و میگو به چند روش می توان منجمد کرد؟

آبزیان مانند ماهی و میگو را به چند طریق می‌توان منجمد کرد. روش انجماد این محصولات شامل مراحل ذیل است. روش انجماد کند، انجماد سریع، انجماد فوق سریع

هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارد که در اینجا به اختصار توضیح خواهیم داد. روش انجماد کند بدین صورت است که ماهی و میگو را تحت دمای صفر تا پنج درجه سانتیگراد بیشتر از 2 ساعت قرار می‌دهند تا منجمد گردد. این روش باعث تخریب بافت گوشت شده و ماهیت آن را تغییر می‌دهد و از کیفیت گوشت تا حد زیادی می‌کاهد.

روش انجماد سریع بدین صورت است که گوشت ماهی تحت دمای زیر صفر سرما می‌دهند تا به دمای 5- درجه سانتیگراد برسد. این روش موجب حفظ کیفیت محصول می‌گردد و در نتیجه بافت و ساختار سلولی آن دچار تغییر نمی ‌گردد.

در انتها به بهترین روش انجماد میرسیم که انجماد فوق سریع بهترین راهکار جهت نگهداری در طولانی مدت است. انجماد فوق سریع به کمک گازهای سرمازا مانند فرئون12 و نیتروژن مایع و دی اکسید کربن صورت می‌گیرد که در مدت زمان کوتاه می‌توان منجمد کرد. ماهی و میگو به هیچ عنوان کیفیت خود را از دست می‌دهد و ساختار سلولی ماهی کاملا حفظ می‌شود و تازه می‌ماند. بعد از انجماد به آسانی می‌توان در سردخانه ماهی و میگو برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد. این روش به دلیل وجود گازهای خنک کننده خیلی پرهزینه می‌باشد و بنابراین برای منجمد کردن ماهی و میگو مقرون بصرفه نیست.

نکات لازم در مورد سردخانه ماهی و میگو

  1. سردخانه محصولات دریایی که جهت نگهداری ماهی و میگو می‌باشد باید با دمای استاندارد تعریف کرد که این امر مهم موجب حفظ کیفیت محصول می‌گردد.

2. میزان دما و رطوبت جهت نگهداری محصولات آبزی در دیگر کشورها متفاوت است. بطور نمونه اگر بخواهیم نگهداری محصولات آبزی را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم. در انگلیس میزان دمای مناسب برای نگهداری آبزیان 30- درجه سانتی گراد است اما در ایران این دما بین 18- تا 20- درجه سانتی گراد است.

3. باید در نظرگرفت که رطوبت سردخانه برای نگهداری محصولات باید از حالت نرمال بیشتر باشد و حدود 10 الی 20 درصد بیشتر از محیط بیرون است. چنانچه میزان رطوبت سردخانه از حد نرمال کمتر شود آب موجود در گوشت تبخیر شده و از کیفیت گوشت می‌کاهد.

سردخانه ماهی در شیراز

فرآیند سردسازی ماهی و میگو

محصولات آبزی نسبت به گوشت قرمز و مرغ سریع فاسد می‌شوند، بنابراین بایستی فرآیند سردسازی آنها تسریع بخشید. دمای بافت درونی ماهی پس از صید کاهش می‌یابد. این امر موجب تغییر در طعم و مزه محصول می‌گردد. این تغییر در ماهی‌های چرب بسیار دیده می‌شود و سرعت فاسد شدن تنها نسبت به ماهی کم چرب بسیار است. بنابراین جهت جلوگیری از این موضوع باید بعد از صید ماهی را به سرعت سرد و خنک کرد و دمای بافت را به صفر الی دو درجه رساند.

چنانچه قصد دارید ماهی و میگو را منجمد کنید باید این روند را سرعت داد چرا که باعث از دست رفتن رطوبت و کاهش کیفیت می‌گردد. میزان رطوبت سردخانه باید بین 20 الی 30 درصد باشد تا آب موجود در بافت عضلانی تبخیر نگردد طبق استاندارد دمای لازم جهت انجماد 18- درجه سانتیگراد است.

چگونگی مراقبت از آبزیان تازه صید شده

بعد از اینکه ماهی و میگو صید شدند قبل از رسیدن به سردخانه نیاز است تمهیداتی انجام داد. بعد از صید ماهی برای نگهداری از محصول قرار دادن در کریستال‌های یخ موجب حفظ تازگی شده و تا رسیدن به سردخانه سالم و تمیز باقی می‌ماند. بایستی اذعان داشت که برای ایجاد کریستال‌های یخ باید از آب کلردار یا آب آشامیدنی استفاده کرد. در صورتی که از یخ ها استفاده نکردید بعد از هر بار دور ریخته شود. قرار دادن ماهی در جعبه های جدا در دریا و یخ های شور می‌تواند در نگهداری ماهی قبل از رسیدن به سردخانه تاثیر گذار باشد. تمام مراحل می‌تواند به بهبود سالم ماندن گوشت قبل از سردخانه کمک کرد.

سردخانه ماهی و میگو با دمای بالای صفر

گستره دمایی این نوع سردخانه‌ها بین 1 تا 6 درجه سانتیگراد است و از آنجا که محصولات آبزی نیاز به دمای بیشتری دارند در مدت زمان کوتاه قابل استفاده هستند.در این سردخانه‌ها می‌توان محصولات را بین 3 الی 7 روز نگهداری کرد. بازه دمایی سردخانه وابسته به نوع ماهی و بسته بندی می‌باشد. به عنوان نمونه ماهی کامل بین صفر الی  دو درجه سلسیوس و مدت سه روز قابل نگهداری است. ولی ماهی گرم آبی به مدت 7 روز در سردخانه می‌ماند. ولی ترجیحا اگر می‌خواهید مانع از فاسد شدن ماهی و میگو شوید بهتر است از سردخانه‌های بالای صفر استفاده نکنید.

سردخانه ماهی و میگو با دمای زیر صفر

گستره دمایی این سردخانه ها از زیر صفر تعریف می شود.بسیاری از کارخانه شیلات جهت عرضه محصولات خود به بازار بایستی آن ها را منجمد کنند. سردخانه زیر صفر به دلیل شرایطی که محیا می کند می توان ماهی و میگو را منجمد کرد.

بدون منجمد کردن نمی توان محصولات را در مدت زمان طولانی نگهداری کرد. به همین دلیل اکثر کارخانه‌های شیلات و آبزیان از سردخانه زیر صفر جهت انبار بهره می‌برند. محدوده دمایی سردخانه زیرصفر 12- الی 18- درجه است.این بازه دمایی باعث می‌شود تمام باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها از بین بروند و یا فعالیتی نداشته باشند. محصولاتی مثل میگو در هنگام توزیع دچار کاهش دما می‌شوند. چنانچه بافت گوشت دچار افت کیفیت نشود باید در دمای 18- نگهداری شوند. البته بایستی در نظر داشت که این سردخانه نیاز به تجهیزاتی دارند که می‌تواند در عملکرد تاثیرگذار باشد.

یکی از روش‌های نگهداری از آبزیان قبل از رسیدن به سردخانه ایجاد کریستال‌های یخ پولکی است. دستگاه یخ ساز پولکی مانند دیگر دستگاه‌های یخ ساز دارای تجهیزاتی می‌باشند. عبارتند از کمپرسور، کندانسور، اواپراتور که یخ‌های پولکی طی فرآیندی در اواپراتور تولید می‌شود. یخ در دستگاه شکل گرفته سپس به کمک تیغه‌هایی بصورت برش نازک و پولکی شکل تکه تکه می‌شوند.

دستگاه یخ ساز به دو شیوه عمل می‌کند. حالت اول درام ثابت و تیغه متحرک و حالت دوم درام متحرک و تیغه ثابت و هر دو حالت یخ های پولکی به کمک دستگاه تولید می‌شوند.

نحوه بسته بندی ماهی و میگو

قبل از ورود ماهی و میگو به سردخانه باید اقداماتی صورت گیرد که شامل بسته بندی محصولات آبزی می‌باشد. از آنجا که بافت سلولی میگو و ماهی بسیار حساس است. بنابراین با بسته بندی کردن و فریز کردن ماهی و میگو از کاهش رطوبت و اکسیداسیون ساختار گوشت جلوگیری می‌شود.

بسته بندی‌هایی که جهت فریز کردن ماهی و میگو بکار می‌رود از جنس آلومینیومی ، پلی اتیلن و فوم پلی استایرن و یا کیسه های پلی اتیلن می‌باشد. ترجیحا انتخاب کیسه‌های رسانای گرما جهت بسته بندی ماهی و میگو بهتر است. قرار گیری محصولات آبزی در تونل انجماد جهت فریزر بهترین راهکار می‌باشد تا از فاسد شدن محصول جلوگیری کرد.

مشخصات فنی سردخانه ماهی و میگو

همانطور که می‌دانیم نگهداری ماهی و میگو در دمای استاندارد موجب رضایت مندی صاحبان کسب وکار در امر فروش می‌شود. بدنه سردخانه جهت حفظ انرژی برودتی نیاز به متریالی دارد که از پرتی و هدر رفتن انرژی سرمایی جلوگیری کند. بیشتر سازندگان بر این امر مهم برآمده‌اند که از متریال پیش ساخته ساندویچ پانل برای این منظور بهره مند شوند. این متریال دارای ساختار منسجمی می‌باشد که از سه لایه مرکب تشکیل شده است که از دو طرف به ورق گالوانیزه و از هسته میانی به فوم پلی اورتان محدود می‌شود. این سازه به دلیل ساختاری که دارد از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند و عایق مناسبی جهت گرما و سرما و موجب بهینه سازی انرژی می‌گردد. این عایق به دلیل ویژگی خاصی که دارد از دفع رطوبت و دما د سردخانه جلوگیری می‌کند و انتخاب مناسبی برای سردخانه‌های ماهی و میگو است.

 

 

صنایع برودتی زارعی با بیش از 20 سال سابقه درخشان در تولید انواع یخچال و فریزر صنعتی و تجهیزات آشپزخانه‌ای و سردخانه‌های میوه، گوشت، خرما، بستنی، با بهترین مواد اولیه و بهره گیری از نیروهای متخصص و مجرب و کادر فروش حرفه ای در خدمت شما بزرگواران می‌باشد.امید است که اطلاعات مفید واقع شده باشد.برای مشاهده محصولات شرکت برودتی زارعی می توانید به گالری تصاویر مراجعه نمایید. جهت برقراری ارتباط با مشاورین برودتی به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید.

مقاله های مرتبط

مشتری عزیز شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولات صنایع برودتی زارعی با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

با ما در ارتباط باشید:

شماره های تماس: 

کارشناس فروش(خانم شفیعی): 09372034645  

خدمات پس از فروش(خانم غلامی): 09173299281 

 09177136851     0713-7731520-22-24-26

آدرس کارخانه : شیراز – شهرک صنعتی – میدان سوم

 

آدرس دفتر فروش : شیراز – شهرک صنعتی – بین میدان اول و دوم

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.